Friday 10 November 2017

Buku Pertama : CIKGU BACKPACKER

Aku bersyukur kerana Allah telah temukan aku dengan sesuatu yang tidak pernah terfikir di kotak fikiran aku selama ini…

S
eperti hari-hari biasa, aku membuka kotak emel. Dari atas ke bawah inbox. Ada emel daripada Air Asia, Zalora dan MAS. Emel daripada Tuan Zamri, membuat aku berhenti skrol ke bawah.

Aku klik pada subjek emel tersebut dan membacanya, "Masih ingat saya? Aku sebatang pensil… Memaksa mencari cerita dari tubuh manusia… Apa hasilnya? Belajar sesuatu? Baik… Ada sembilan sahaja tempat kosong dalam kelas Menulis Kisah Hidup Yang Sedap Dibaca…" Otakku ligat berfikir, “Bolehkah aku?”

“Aaah… angan-angan Mat Jenin. Mesti orang sekeliling akan ketawa.” Aku dalam dilema.
Sekilas terlintas di hati, “Apa salahnya jika mencuba…” Sambil memejamkan mata dan menekan butang Enter pada telefon pintar.

“Rm 390 sahaja. Tak muflis pun.” Aku berkata-kata sendirian.
Pada 20 Mei 2017, aku hadir ke kursus Tuju dan Tulis yang dianjurkan oleh Tuan Zamri. Memang tidak rugi pun. Aku dibimbing oleh Tuan Zamri dan ahli kumpulan.
Aku sudah pandai mengembangkan cerita walaupun bahasa masih tunggang langgang.

“Tulis, langgar dan edit,” kata-kata Tuan Zamri terpahat di minda.
Alhamdulillah selepas 6 bulan dari tarikh khursus, aku berjaya menerbitkan buku pertama: CIKGU BACKPACKER

Entri seterusnya Cikgu Shida nak story pula pasal pengalaman Cikgu Shida menerbitkan buku pertama secara self publish dalam tempoh 6 bulan sahaja.

No comments:

Post a Comment