Thursday 30 November 2017

Travelog ke Jepun tanpa menggunakan khidmat travel agensi.


Teks: sahida sohor@cikgu shida@cikgu backpacker@ hjh zalidas.s

Fb: cikgu shida
Aku terpegun melihat gumpalan awan putih yang terbentuk seperti gumpalan gula-gula kapas...


Masih belum puas menikmati musim sejuk di Korea. Aku membuat keputusan untuk merehatkan minda menikmati kedinginan musim sejuk di bumi sakura pula. Di Korea tempoh hari, aku tidak berkesempatan untuk bermain dengan salji yang putih bersih.


Selepas 7 jam menempuh perjalanan udara, akhirnya flight kami selamat mendarat di KIX Airport Kansai. Sebelum mendarat di bumi sakura, aku menikmati suatu pemandangan yang amat menakjubkan. Aku terpana melihat kecantikan gumpalan awan yang memutih. Ia berbentuk seperti gumpalan gula-gula kapas. Terasa seolah-olah sedang berada dalam cerita dongeng pada ketika itu. Terlupa seketika kesakitan yang ditanggung akibat terlalu lama berada dalam kapal terbang. Subhanallah, sungguh cantik sekali.

Sesampai di Jepun, perkara pertama yang aku lakukan adalah mencari pejabat pos di lapangan terbang. Tujuan aku adalah untuk mengutip poket wifi yang sudah dibayar terlebih dulu semasa berada di Malaysia. Aku bernasib baik. Ketika berurusan di kaunter pejabat pos, aku terserempak dengan seorang wanita Jepun beragama Islam yang boleh bertutur dalam bahasa Melayu. Selepas selesai urusan menuntut wifi di Pejabat Pos, wanita tersebut membuntuti aku ke kedai serbaneka yang berada di bersebelahan pejabat pos. Beliau membantu aku membeli barangan makanan halal bagi dibawa sebagai bekalan. Beliau juga menerangkan kepada aku berkaitan makanan-makanan yang halal dimakan dan mengajarkan cara mengenalinya dengan melihat pada label. Aku tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar makanan tersebut sebagai sumber rujukan sepanjang berada di bumi matahari terbit tersebut.

No comments:

Post a Comment